SAMENWERKEN
Samenwerken in een team kent 3 terugkomende IRRITANTE kenmerken.
Bron: State of teams, Wiley Brand, interviews met meer dan 20.000 teamleden
1. 79% van de mensen geeft aan dat hun teamleden hun zwakke punten niet tegenover elkaar erkennen.
2. 55% van de teams verlaat de vergaderingen zonder zich collectief te verplichten tot overeengekomen beslissingen.
3. 59% van de mensen zegt hun team leden nemen geen persoonlijke verantwoordelijkheid om de teamprestaties in de toekomst te verbeteren.

En LET OP 99% van de teamleden geeft aan “Ik ben een goed teamlid”
99% van de teamleden geeft aan “Ik ben een goed teamlid”.
Misschien hebben individuen te kampen met een naar zichzelf lage kritiek waarde.
Dit is een kloof waar je als team frequent aan wilt werken.
Ondanks de dringende behoefte aan zeer effectieve en productieve teams, zijn veel teamleden zich niet bewust of niet in staat om consequent het gedrag te oefenen dat het succes van het team zal garanderen.
Dit komt vooral omdat medewerkers teamwerk zien als iets dat voor hen vanzelfsprekend is en dat alleen wordt geleerd door persoonlijke ervaringen in teams.
Met andere woorden, ze zien teamwerk niet als iets dat ze vooral moeten leren, zeker wanneer 99% van de teamleden zichzelf als “goede” en “effectieve” teamleden beschouwt.
Toch wordt dit optimisme gelogenstraft door historische beoordelingsgegevens van The Five Behaviors® – verzameld in 2019 van meer dan 13.000 deelnemers aan het programma The Five Behaviors – die een veel somberder beeld schetsen.
Als we de teamprestaties bekijken door de lens van Patrick Lencioni’s The Five Dysfunctions of a Team, zien we aanzienlijke ruimte voor verbetering bij verschillende cruciale gedragingen.
TRUST
4op5



Geen vertrouwen bij teamleden: bijna 4 op de 5 mensen geeft aan dat hun teamleden doorgaans niet bereid zijn om hun zwakheden tegenover elkaar te erkennen, wat het wijdverbreide gebrek aan op kwetsbaarheid gebaseerd vertrouwen op de werkplek benadrukt.
COMMITMENT
3op5



Geen commitment voor het genomen besluit. Meer dan de helft van de teamleden lopen uit het overleg zonder dat alle teamleden het eens zijn met het genomen besluit. Dit betekent dat de kans op wijdverbreide gebrek aan kwetsbaarheid wat een basis factor is voor vertrouwen op de werkplek benadrukt.
VERANTWOORDING
2op5



Wanneer geen verantwoording voor slechte resultaten wordt genomen. Wanneer een team door de mand valt doordat teamresultaten onder de maat zijn is ruwweg 3 van de 5 teamleden niet aanspreekbaar op verbeterpunten om in de toekomst beter te presteren. Er is onwil om fouten te analyseren en kansen voor verbetering te bespreken. Of nog erger, – anderen de schuld geven van de problemen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.